Moć neetičkog poslovanja: organizacijska kultura u Hrvatskoj
Hrvoje Pende
Autor ispituje tranzicijske promjene, ulazak stranih kompanija, nisku ili nikakvu svijest o vlastitom identitetu, jednom riječju sve ono što često onemogućava razvoj modernog poslovanja, stvaranje povoljnih kultura, identiteta i imidža. Ujedno upozorava na stvaranje sustava vrijednosti temeljenog na korupciji, netoleranciji, revanšizmu, nepovjerenju, “igrama ispod stola” i sličnim pojavama, kao dominantnog kulturnog modela u Hrvatskoj. Organizacija poduzeća sastoji se od strukture, politike i korporacijske kulture. Dok se struktura i politika mogu promijeniti relativno jednostavno, kulturu poslovanja nekog poduzeća vrlo je teško promijeniti. Ona se sastoji od zajedničkih vrijednosti, normi ponašanja, značenja i vjerovanja te kao takva određuje mogućnosti pozitivnog organizacijskog identiteta. Upravo se stvaranje pozitivnog imidža pokazuje kao jedan od najvećih problema hrvatskih poduzeća danas. U knjizi "Moć neetičkog poslovanja" Pende analizira uzroke ovog problema, kao čimbenika koji onemogućuje konkurentan razvoj većine poduzeća u Hrvatskoj.
Vrijednost ove knjige jest da je temeljena na znanstvenoj analizi konkretne prakse. Osobitost su joj i screen beans koji grafički ili ilustracijski prate sadržaj knjige. Ova je knjiga po sadržaju i preglednosti udžbeničkog karaktera, a po uporabi vodič kroz organizacijsku kulturu u Hrvatskoj pisan za buduća vremena.
"U posljednja dva desetljeća intenzivnije se istražuju kultura, identitet i imidž organizacije. Posljedica je to nove filozofije upravljanja organizacijama. Sve se više napuštaju stari obrasci koji su se bazirali na formalnoj strukturi koju radnici tek „opslužuju".
Moderne i uspješne organizacije slijede spoznaje suvremene znanosti koja u središte zbivanja stavlja čovjeka. Čovjek se smatra najvrjednijom imovinom organizacije, temeljem njezina uspjeha. Od kvalitete radnika ovisi i kvaliteta proizvoda.
Čovjek je neodvojiv od kulture svojeg okruženja, njezin je proizvod i stvaralac. Kultura poslovnog okruženja sa svojim temeljnim vrijednostima, normama po našanja i političkom klimom postavlja okvir organizacijskog ponašanja.
Organizacijska kultura, kao relativno novi koncept razumijevanja organizacij skog ponašanja osnova je za stvaranje identiteta i imidza organizacije i važan čimbenik njezina uspjeha.
Kao sustav zajedničkih vrijednosti, normi ponašanja, značenja i vjerovanja, organizacijska kultura određuje mogućnosti izgradnje pozitivnog organizacijskog identiteta i povoljnog imidža. Organizacijska kultura temelj je organizacijskog identiteta iz kojeg se stvara imidž prema poslovnom okruženju.
U suvremenim tržišnim uvjetima koje karakterizira velik broj proizvođača i njihovih roba/usluga, iznimno je važno ostvariti učinak prepoznavanja-snažan i povoljan imidž. Do njega se dolazi isključivo prepoznatljivom internom kulturom i na njezinim temeljima stvorenim identitetom.
Intenziviranje interesa za utjecaj organizacijske kulture na uspješnost njezina poslovanja započelo je osamdesetih godina prošlog stoljeća, naročito nakon izlaska knjige U potrazi za izvrsnošću (Peters & Waterman 1982). Kultura orga nizacije osnova je na kojoj se razvija organizacijska struktura, strategija i stil ponašanja, po kojem se određena organizacija razlikuje od ostalih.
Stvaranje poticajne organizacijske kulture, pozitivnog identiteta i povoljnog imidza pokazuje se kao jedan od najvećih problema hrvatskih poslovnih sustava danas, kao i uopće hrvatskog poslovnog okruženja.
Na temelju znanstvene literature i profesionalnog iskustva, ovdje se nastoje analizirati uzroci tog problema, kao čimbenika koji onemogućuje konkurentan razvoj većine hrvatskih organizacija.
Knjiga se bazira na studiji slučaja hrvatskog dioničkog društva (u državnom vlasništvu), za potrebe knjige nazvanog 4M. Društvo ima oko 50 % od ukupnog hrvatskoga kapaciteta gospodarske djelatnosti u kojoj posluje. "